သာသနာ့အာဇာနည္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ // ေအာင္စည္ေနမ်ဳိး //

၁၉၁၁ ကပင္ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားအား လြတ္လပ္ေရးမ်ဳိးေစ့၊ ၀ံသာႏုရကိၡတ တရားမ်ဳိးေစ့၊ သခင္မ်ဳိးေစ့ကုိ ခ်ေပးခဲ့သူ ဆရာေတာ္ အရွင္သူျမတ္ တစ္ပါး၏ ေက်းဇူးတရားကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံသားတုိ႔ မေမ့ေစလုိ၍ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အေၾကာင္းအခ်က္အခ်ဳိ႕ကုိ ေဖာ္ျပေပးလုိက္ ပါသည္။
 
*** ဆရာေတာ္ႏွင့္ သခင္စိတ္
 
ဆရာေတာ္ကုိ ၁၂၄၁ ခု၊ ျပာသုိလျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္ေန႔တြင္ ရခုိင္ျပည္၊ စစ္ေတြၿမဳိ႕၌ ဖြားျမင္ခဲ့ေလသည္။ သည္အခ်ိန္က မႏၱေလးေနျပည္ေတာ္ တြင္ သီေပါဘုရင္ နန္းစံလ်က္ရွိသည္။ ဆရာေတာ္၏ ငယ္နာမည္မွာ ေပၚထြန္းေအာင္ျဖစ္၏။
 
ဆရာေတာ္သည္ ငယ္စဥ္ကပင္ ပညာကုိ ကုိယ့္ထူးကုိယ္ခၽြန္ ႀကဳိးစား သင္ယူခဲ့သည္။ ေနာင္တြင္ ျပည္ပတြင္ ပညာသင္ယူခဲ့ၿပီး ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ တြင္ ကာလကတၱား အမ်ဳိးသားတကၠသုိလ္တစ္ခုတြင္ ပါဠိဘာသာႏွင့္ သသၤက႐ုိက္ဘာသာ ပေရာ္ဖက္ဆာ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္သည္ ဘာသာေပါင္း ၈ ဘာသာ တတ္ကၽြမ္းသည္။ တုိက်ဳိၿမဳိ႕ ဗုဒၶဘာသာ သိပၸံေက်ာင္း တြင္လည္း ပါဠိႏွင့္ သသၤက႐ုိက္ ဘာသာ ပေရာ္ဖက္ဆာ အျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ေသးသည္။
 
ေနာင္တြင္ ဆရာေတာ္သည္ ထုိစဥ္က ေအာက္က်၊ ေနာက္က်ႏုိင္လွေသာ ျမန္မာျပည္သူတုိ႔၏ စိတ္ဓာတ္ကုိ ျမွင့္တင္ေပးရန္ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။ ထုိစဥ္က ျမန္မာျပည္သူျပည္သားတုိ႔သည္ ဘုရင္ခံ ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ကရက္ေဒါက္ကုိ ဖိန္႔ဖိန္႔တုန္ေအာင္ ေၾကာက္ၾကသည္။ ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ ကရက္ေဒါက္၏ တင္းမာခက္ထန္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္ တြင္ ျမန္မာလူထုသည္ ေခါင္းငံု႔ခံၾကရသည္။ သည္အခ်ိန္တြင္ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမက `ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ကရက္ေဒါက္၊ မင္း ဗမာျပည္က ထြက္သြားပါ´ ဟု အဓိပၸာယ္ရေသာ စာတစ္ေစာင္ကုိ ဘုရင္ခံထံသုိ႔ ေပးပုိ႔ခဲ့သည္။ ဤစာကုိ သူရိယသတင္းစာက ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္၏ လံႈ႕ေဆာ္ မႈေၾကာင့္ အဖိႏွိပ္ခံ ျမန္မာတုိ႔၏ ႏုိင္ငံေရးစိတ္ဓာတ္မ်ားသည္ ထက္ သန္ႏုိးၾကြလာခဲ့ေတာ့သည္။ ငါတုိ႔သည္ ကၽြန္လူမ်ဳိး မဟုတ္၊ သခင္လူမ်ဳိး ျဖစ္သည္ဟူေသာ ႏုိးၾကားမႈအသိအျမင္ကုိ စတင္ရရွိလာေတာ့သည္။
 
*** ဆရာေတာ္ႏွင့္ ၀ိသာႏုရိကၡတ
 
ဆရာေတာ္သည္ ႏုိင္ငံေရးတရားေဟာရာတြင္ ပရိယာယ္မသံုး။ ေျပာလုိသည္ကုိ တဲ့တုိးသာ ေျပာတတ္ေလသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း ၿဗိတိသွ်အစုိးရက ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၈၃ ခုႏွစ္တြင္ ဆရာေတာ္ကုိ မအူပင္ေထာင္၌ ေထာင္ဒဏ္ ၄ ႏွစ္ ခ်လုိက္ေလသည္။ ဆရာေတာ္ကုိ ေထာင္ဥပေဒအရ အက်င့္စာရိတၱေကာင္းသည္ဟု သတ္မွတ္ၿပီး ၃ ႏွစ္ေက်ာ္ေက်ာ္တြင္ လႊတ္ေပးခဲ့သည္။
 
ေထာင္မွလြတ္ၿပီး ဗုိလ္တေထာင္ ဘုရား၀င္းအတြင္းတြင္ ဆရာေတာ္ တရားေဟာခဲ့ေလသည္။ ဆရာေတာ္၏ တရားပြဲတုိင္းသည္ ႀကိတ္ႀကိတ္တုိးမွ် စည္ကားေလ့ရွိသည္။ ဗုိလ္တေထာင္တရားပြဲတြင္ ဆရာေတာ္က ေအာက္ပါအတုိင္း ေဟာၾကားခဲ့သည္။
 
`မိန္းမေတြဟာ မင္းကေတာ္၊ စုိးကေတာ္ျဖစ္ဖုိ႔ ေလာက္ကုိသာ မွန္းၿပီး ဂုဏ္ၿပဳိင္ေနၾကတယ္။ ဒီလုိမိန္းမေတြ စည္းမေစာင့္ၾကလုိ႔ ဗမာဟာ ကၽြန္သက္ရွည္ေနတာ။ ဘုန္းႀကီးေတြကေကာ၊ ဆြမ္းခံရင္ ဗမာအိမ္မွာ ခံတယ္။ ၀ယ္ေတာ့ `႐ုိး´ ကုန္တုိက္မွာ သြား၀ယ္တယ္။ ငါ မအူပင္ေထာင္ မွာ ေထာင္က်တာဟာ `၏´ ဆုိတဲ့ စကားေလးတစ္လံုး ပါမသြားလုိ႔ ေထာင္က်တာပဲ။ ငါက ေျပာတယ္။ ဗမာေတြဟာ အေရးပုိင္ဆုိရင္ သိပ္ေၾကာက္၊ ၀န္ေထာက္၊ ၿမဳိ႕အုပ္ဆုိလည္း ေၾကာက္ေနၾကတာပဲ။ ဘာတစ္ခုမွ မဟုတ္တာ မမွန္တာလုပ္ေနလုိ႔ ျပန္မေျပာ၀ံ့ၾကဘူးေနာ္။ ေခြးေလာက္မွ မလိမၼာဘူး။ မင္းတုိ႔အိမ္မွာ ေမြးထားတဲ့ ေခြး၀င္စား ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အေရးပုိင္ေခြးနဲ႔ ကုိက္ရင္ ခံေတာ့ ကုိက္ဦးမွာပဲလုိ႔ ငါကေျပာ တယ္။ ဒါကုိ အေရးပုိင္က သူ႕ကုိေခြးလုိ႔ ေျပာရမလားဆုိၿပီး တရားစြဲတာပဲ။ အေရးပုိင္၏ေခြးလုိ႔ ေျပာရမယ့္ဟာ ငါက အေရးပုိင္ေခြးလုိ႔ ေျပာလုိက္ မိတာကုိး´
 
ဤတြင္ ဆရာေတာ္၏ သတိၱႏွင့္ အမ်ဳိးေစာင့္တရားကုိ ရွင္းလင္းစြာ သိျမင္ႏုိင္ပါသည္။
 
*** ဆရာေတာ္ႏွင့္ ပထမေက်ာင္းသား သပိတ္
 
၁၉၂၀၊ ဒီဇင္ဘာ ( ၁၂၈၀ ခု၊ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေက်ာ္ ၁၀ )ရက္ေန႔ တြင္ ပထမေက်ာင္းသား သပိတ္ႀကီး ျဖစ္ေပၚခဲ့ေလသည္။ သည္ရက္မ်ား မတုိင္မီက ဆရာေတာ္သည္ ကာလကတၱားတြင္ ရွိေနေလသည္။ ရန္ကုန္ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားမ်ားက ေၾကးနန္း႐ုိက္၍ ဆရာေတာ္ထံမွ အႀကံ ဥာဏ္ေတာင္းၾကသည္။ ဆရာေတာ္သည္ ေၾကးနန္းရလွ်င္ရခ်င္း မီရာ သေဘၤာျဖင့္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕သုိ႔ ၾကြခ်ီခဲ့ေတာ့သည္။ ၀ုိင္အမ္ဘီေအ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ တုိင္ပင္ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။ သခင္ ပညာေရးအတြက္ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းမ်ားကုိ ထူေထာင္ရန္ အႀကံဥာဏ္ ေပးခဲ့သည္။
 
*** ဆရာေတာ္ႏွင့္ ဂ်ီစီဘီေအဦးခ်စ္လိႈင္
 
ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမ၏ လြတ္လပ္ေရးႀကဳိးပမ္းမႈ သမုိင္းကုိ ဤေနရာတြင္ အက်ယ္တ၀င့္တင္ျပရန္ မရည္ရြယ္ပါ။ ဆရာေတာ္၏ ေက်းဇူးတရားကုိ သိရွိရန္သာ ရည္ရြယ္ပါသည္။
 
ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၈၄ ခု၊ တန္ေဆာင္မုန္း လဆုတ္ ၆ ရက္၊ ၇ ရက္၊ ၈ ရက္ေန႔မ်ားတြင္ ၁၀ ႀကိမ္ေျမာက္ ဂ်ီစီဘီေအကြန္ဖရင့္ကုိ သရက္ၿမဳိ႕၌ က်င္းပခဲ့ေလသည္။ သည္ကြန္ဖရင့္တြင္ ဂ်ီစီဘီေအဥကၠ႒ႀကီး ဦးခ်စ္လိႈင္က ဆရာေတာ္၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကုိ ေအာက္ပါအတုိင္း ထုတ္ေဖာ္ခဲ့ေလသည္။
 
`ယခု ကၽြႏု္ပ္တုိ႔အလယ္သုိ႔ အရွင္ဦးဥတၱမကုိယ္ေတာ္ႀကီး ကုိယ္ေတာ္တုိင္ ရပ္တည္ေတာ္မူလ်က္ ရွိခဲ့ေလၿပီ။ ထုိအရွင္သည္ အတၱဟိတတည္းဟူ ေသာ ကုိယ္က်ဳိးစီးပြားကုိ တံေတြးေပါက္ကဲ့သုိ႔ မွတ္ထင္စြန္႔ပစ္ေတာ္မူၿပီးမွ ပရဟိတတည္းဟူေသာ ျပည္သူ အမ်ဳိးသားအေရးကုိ ေတြး၍ စိမ့္စိမ့္ၿခိမ့္ၿခိမ့္ လံႈ႕ေဆာ္ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူျခင္းေၾကာင့္ မြန္-ျမန္မာ အမ်ဳိးသားတုိ႔၏ စိတ္ေနအာသီသသည္ကား ေရွးကႏွင့္မတူ အမူေျပာင္း ေရႊ႕ ေရွ႕ေရးတြင္သာ ပဒုမၼာၾကာ၀တ္လႊာမႈန္တုိ႔သညိ ေနအ႐ုဏ္ တန္ခုိးႏွင့္ ပြင့္ၿဖဳိးသန္စြမ္း၊ လန္းလန္းစြင့္စြင့္ ရွိသည့္ အမူအရာ ဆင့္ကာ ဆင့္ကာ သာ၍သာ၍ပင္ လ်င္လ်င္ကြန္႔ျမဴးျခင္း ရွိေလသည္။
 
ထုိအရွင္ဦးဥတၱမ၏ ေထာင္ဒဏ္အက်ဥ္းခံျခင္း တည္းဟူေသာ ဒုကၡစရိယ ေၾကာင့္ အမ်ဳိးသားႀကီးပြားခ်မ္းသာေရး လုပ္ငန္းသည္ လွ်မ္းသည္ထက္ လွ်မ္း၊ က်န္းက်န္းခုိင္မာလ်က္ ေဆာလ်င္မၾကာ ေအာင္ရမည့္ အေျခဟု သူသူငါငါတုိ႔က အားက်မခံ စိတ္မာန္တက္ၾကြ ရွိလာၾကေလၿပီ´
 
ဂ်ီစီဘီေအဦးခ်စ္လိႈင္၏ ေဟာေျပာခ်က္မွ ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမ သည္ ဤသုိ႔ေလးစားသမႈ အားကုိးျပဳျခင္းခံရေသာ သာသနာ အာဇာနည္တစ္ပါးပင္ ျဖစ္ေလသည္။
 
*** ဗမာ့ေခတ္ဦးဘရင္၏အျမင္
 
ဗမာ့ေခတ္ဦးဘရင္က သူ၏ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ (လြတ္လပ္ေရး စိတ္ ဓာတ္ မ်ဳိးေစ့ခ်ခဲ့သူ) စာအုပ္တြင္ ဆရာေတာ္၏ ဂုဏ္ပုဒ္ကုိ ေအာက္ပါ အတုိင္း ထုတ္ေဖာ္ခဲ့ေလသည္။
 
`ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ခဲ့ေသာ တက္ၾကြေသာ ႏုိင္ငံေရးစိတ္ ဓာတ္မ်ားမွ ဆက္သြယ္၍ ၁၂၉၂ ခုႏွစ္ ကုလား-ဗမာ ႐ုိက္ပြဲေနာက္တြင္ ဒုိ႔ဗမာအစည္းအ႐ံုးအမည္ျဖင့္ သခင္ပါတီ ေပၚလာသည္။ ထုိအခါမွစ၍ သခင္ဘေသာင္းႏွင့္ ယခု ဗမာ့ေခတ္ဦးအုန္းခင္တုိ႔ သခင္တစ္စုသည္ ၀ုိင္အမ္ဘီေအ ဆရာတင္ေရးေသာ ဒုိ႔ဗမာသီခ်င္းကုိ လက္သီးလက္ ေမာင္းတန္း၍ စတင္သီဆုိလာၾကသည္။ လူငယ္မ်ား၏ တက္ၾကြေနေသာ စိတ္ဓာတ္ကုိ ရဲစိတ္ရဲေသြး ထပ္မံျဖည့္စြက္ေပးၾကသည္။ ထုိမွေနာက္တြင္ ဒုိ႔ဗမာသခင္ဟူ၍ ေက်ာင္းသားအမ်ားက ဦးေဆာင္ၿပီး စည္း႐ံုးၾကရာ ၁၉၃၆ ေကာလိပ္သပိတ္မွစ၍ ေအာင္ေက်ာ္ ေသရၿပီးေနာက္ ဒုိ႔ဗမာသခင္ တုိ႔၏ အထူးထၾကြေသာ အစိတ္အပုိင္းတြင္ အၿမဲေခါင္းေဆာင္၍ ပါ၀င္ကာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းႏွင့္ ရဲေဘာ္သံုးက်ိတ္တုိ႔ ဂ်ပန္တုိ႔ထြက္သြားၿပီး ဒုတိယ ကမၻာစစ္တည္းဟူေသာ အခါေကာင္းကုိယူ၍ ဂ်ပန္ႏွင့္ ပူးေပါင္းလ်က္ အဂၤလိပ္ကုိ ေတာ္လွန္သည္။ ေနာက္ အဂၤလိပ္ႏွင့္ ပူးေပါင္းလ်က္ ဂ်ပန္ကုိခ်၏။ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္တြင္ လြတ္လပ္ေရးရရွိခဲ့ရာ ထုိအဆင့္ဆင့္ေသာ ေတာ္လွန္ေရးတုိ႔တြင္ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမ၏ ပထမဆံုး စိတ္ဓာတ္ ေတာ္လွန္ေရးက အေၾကာင္းရင္းခံသည္မွာ မလြဲေၾကာင္း ပါလီမန္လႊတ္ ေတာ္ အရပ္ရပ္မွာပင္ ထုတ္ေဖာ္စကားဆုိထားၾကၿပီ ျဖစ္သည္´
 
သုိ႔ဆုိလွ်င္ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ႀကဳိးပမ္းမႈသမုိင္းႏွင့္ ဆရာေတာ္ အခန္းက႑ကုိ ထင္ရွားစြာ သိျမင္ႏုိင္ေလာက္ပါၿပီ။
 
*** ထုိ႔ေခတ္ေရာက္မွ ညံ့ၾကေတာ့မွာလား
 
ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမ၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကား ႀကီးမားလွပါသည္။ ေက်းဇူး ရွိသူကုိ ေက်းဇူးသိတတ္ျခင္းသည္ မဂၤလာမည္၏။ သုိ႔ေသာ္ ဖဆပလ ေခတ္က ဂုဏ္ယူစြာျဖင့္ ေခၚတြင္ေစခဲ့ေသာ `ဦးဥတၱမပန္းၿခံ´ ဟူေသာ အမည္ကုိ အေမွာင္လႊမ္းေသာ ေခတ္ကာလမ်ားတြင္ ေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္ခဲ့ သည္။ ပန္းၿခံထဲတြင္ရွိေသာ ဦးဥတၱမ႐ုပ္တုႀကီးသည္ ဘဒ္လမ္းရွိ အိမ္တစ္အိမ္တြင္ ေခ်ာင္ထဲထုိးခံထားရသည္ဟု ဆရာႀကီးမင္းယုေ၀က ဆုိေလသည္။ ေနာင္တြင္ ႐ုပ္တုမွာ က်ဳိးပဲ့ေနၿပီး သည္႐ုပ္တုကုိ ထုလုပ္ခဲ့သူ ပန္းပုဆရာႀကီး ဦးဟန္တင္၏ၿခံထဲတြင္ ေတြ႕ရျပန္သည္ဟု ဆရာႀကီးမင္းယုေ၀က ထပ္ဆင့္၍ ဆုိေလသည္။
 
ဆရာႀကီးမင္းယုေ၀ကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လြန္စြာၾကည္ညိဳမဆံုး ျဖစ္ရေလ သည္။ ဆရာႀကီးသည္ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမ၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကုိ သိသူ၊ အေလးအျမတ္ျပဳသူ ပါတကား။ ယေန႔ႏုိင္ငံေတာ္၏ ဦးေဆာင္ပုဂၢိဳလ္ တုိ႔သည္ ဤသုိ႔ျမင္ႏုိင္လွ်င္ မည္မွ်ေကာင္းလုိက္ေလမည္နည္း။
 
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀ ကၽြန္ဘ၀တြင္ မ်က္ရည္ ပင္လယ္ေ၀ခဲ့ရသည္။ ကၽြန္ဘ၀မွ လြတ္ေျမာက္ရန္ လြတ္လပ္ေရးမ်ဳိးေစ့ ကုိ ခ်ေပးခဲ့သူ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမကား ၁၉၃၉ စက္တင္ဘာ ၉ ရက္ (၁၃၀၁ ခုႏွစ္၊ ၀ါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ ၁၁ ရက္)ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ေဆး႐ုံႀကီး၌ ဘ၀နတ္ထံပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။ ျမန္မာျပည္သူတုိ႔ မ်က္ရည္ၿဖဳိင္ၿဖဳိင္ က်ခဲ့ရသည္။ ပ်ံလြန္ေတာ္မူၿပီး ၂ ရက္အၾကာ စက္တင္ဘာ ၁၁ တြင္ က်င္းပေသာ (ကုိလုိနီေခတ္) ဗမာျပည္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ အစည္း အေ၀းတြင္ ၀မ္းနည္းသည့္ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ ၅ မိနစ္ရပ္နား၍ အ႐ုိအေ၀ျပဳခဲ့ၾကသည္။
 
ေအာင္စည္ေနမ်ဳိး
The Ladies News
 

 

Vote: 
No votes yet
Reader Choice: 

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.